Vier tot zeven glazen rode wijn per week verminderen de kans op prostaatkanker tot wel 48% ontdekten wetenschappers van Harvard. Elk glas rode wijn verhoogde het verminderde risico met 6%.
Waarom dat zo is weten ze niet, maar men denkt aan de resveratrol en andere ant-oxydanten die alleen in rode wijn zitten en niet in andere alcoholische dranken.
Veel artsen zouden echter huiverig zijn het drinken van rode wijn als gezondheidsadvies aan hun patienten te geven.
"Many doctors are reluctant to recommend drinking alcohol for health, fearing that their patients might assume that if a little alcohol is good, a lot might be better. The Harvard Men’s Health Watch notes that men who enjoy alcohol and can drink in moderation and responsibly may benefit from a lower risk of heart attack, stroke, diabetes, and cardiac death."






O jee, Petra. Ze zijn vergeten te onderzoeken wat het gelijktijdige effect is op de lever, hart- en vaatziekten en insulinehuishouding ;-)
Een praktijkversie van Disraeli's bekende uitspraak over lies, damned lies and statistics als overtreffende trap van leugens. En, guess what: het is niet onwaar!!!! Integendeel.
OK, dat is een beetje intellectuele grap om te zeggen: dit zijn resultaten van zgn. epidemiologisch onderzoek. Ze kijken naar één aspect en vergeten de rest.
Weet je trouwens of het onderzoek gesponsord is door bijv. de Verenigde Wijnbouwers van de Verenigde Staten?
Geplaatst door: dick | zaterdag 26 mei 2007 om 12:32
Dat stoffen die alleen in rode wijn voorkomen een gunstig effect op de gezondheid hebben (kijk maar eens hier in de categorie wijn en gezondheid) is natuurlijk niet nieuw. Het wordt alleen hoog tijd dat iemand die stoffen in pilvorm op de markt brengt. Het is namelijk niet de alcohol die dat positieve effect bewerkstelligt. Resveratrol in je dagelijks vitaminepil zou dus al voldoende moeten zijn.
Rode wijn drinken doe je om te ontspanne, te genieten, een mooie maaltijd te begeleiden en om de sfeer te verhogen, niet omdat de dokter het zegt toch?:-)
Maar levensgenieters leven aanzienlijk langer, en drinken inderdaad vaker een glaasje:-)
Geplaatst door: Petra | zaterdag 26 mei 2007 om 13:08
Ik weiger al die vergiste druivensapjes in de vorm van pillen in te nemen !!!
Ed -)
Geplaatst door: Ed van Wijnerij | zondag 27 mei 2007 om 18:23